Za pomorščaka je poznavanje vremenskih razmer nujno za varno plovbo. Nauk o vremenu imenujemo meteorologija. Meteorologija je veda, ki raziskuje vse pojave, ki oblikujejo vreme in podnebje.
Med njimi so:
Temperatura in zračni tlak
Zemeljska površina je pod stalnim obsevanjem in segrevanjem sonca. Zaradi tega se na določenih mestih bolj, na drugih pa manj segreva. Pomembno je vedeti, da se tam kjer se bolj segreva, topli zrak dviga v atmosfero in se zato tu zračni tlak manjša. Tako je logično, da je zračni tlak na različnih področjih Zemlje, različen.
Normalen zračni tlak ob morju znaša 1013 mb (milibarov). Izobara je črta, ki povezuje točke z enakim zračnim tlakom, skupina izobar pa sestavlja izobarno polje.
Ciklon
Je področje nizkega zračnega tlaka, ki običajno potuje od zahoda proti vzhodu in prinaša oblake ter padavine. S stališča jadralcev ali dopustnikov torej grdo vreme.
Anticiklon
Je področje visokega zračnega tlaka. Delimo jih v termične ali dinamične. Termični so tisti, ki nastajajo zaradi ohlajanja zemeljske površine (npr. Sibirski), dinamični pa tisti, ki nastanejo zaradi spuščanja zraka (npr. Azorski).
Medtem, ko cikloni potujejo, se anticikloni širijo.
Prognoza vremena
Za vsakega morjeplovca je pomembno, da ima na plovilu napravo za merjenje tlaka, ki ga opozarja na padanje zračnega tlaka oz. približevanje fronte ali ciklona.
Potrebno je poznati tudi oblake, ki naznanjajo grdo vreme ali nevihte. Opozorila, npr. črn oblak sredi stabilnega poletnega vremena, je potrebno vzeti resno, saj pomeni približevanje nevihte.
Pomembno je spremljati tudi radijsko prognozo vremena, kjer dobimo med radijskimi poročili podrobnosti o vremenskem stanju, napovedi za morje in veter (simpleks kanal 69 za S Jadran, kanal 67 za sr. Jadran in kanal 73 za J Jadran in Istro).
Običajno pa se je na Jadranu najbolje zanesti na napovedi lokalnih prebivalcev, ki morebitne spremembe vremena najhitreje zaznajo.
Valovi
Valovi so zelo pomembni za varno in mirno plovbo. Nastajajo zaradi vetra. Imajo svojo višino in dolžino. Za morjeplovce je plovba v visokih valovih zelo neugodna in včasih tudi nevarna, zato jim je treba prilagoditi smer vožnje, npr. od 30 do 45 stopinj na smer valov.
Oglejte si tudi šikoro izbiro plovil tukaj.